PROBIOTYKI W NASZEJ DIECIE


Probiotyki to wyroby budzące od wielu lat żywe zainteresowanie. To żywe organizmy, które dostarczamy do naszego organizmu wraz z żywnością i suplementami diety. Przypisuje się im wszelkie korzyści zdrowotne związane z funkcjonowaniem jelit i nie tylko. Każdy, kto zamierza brać probiotyki, aby poprawić własne zdrowie, powinien rozpatrzyć wpierw odpowiednie zmodyfikowanie swojej diety, a dopiero potem próbować wybrać odpowiedni suplement w celu uzyskania oczekiwanych efektów.

Probiotyki to nic innego jak pożyteczne bakterie, które znajdują się w całym naszym układzie pokarmowym. Głównym ich zadaniem jest sprawowanie czujności nad złymi bakteriami oraz wirusami, które mogą powodować przeróżne choroby. Ogólnie ujmując, wspierają one naszą odporność, ponadto usprawniają trawienie pokarmu oraz zwiększają zdolność przyswajania wartości odżywczych. Zapewne każdy słyszał o niemalże obowiązkowej terapii probiotykami w czasie oraz po stosowaniu antybiotyku. Antybiotyki mają to do siebie, iż niszczą nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale również wszystkie inne, także te korzystne. Probiotyk pełni tutaj funkcję odbudowy, dostarczając odpowiednią ilość korzystnych bakterii, które zostały utracone w wyniku antybiotykoterapii.

Pożyteczne bakterie jelitowe tracimy nie tylko w wyniku antybiotykoterapii, ale również podczas zachorowań bakteryjnych, wirusowych, a nawet przy niewłaściwej diecie. Do najpopularniejszych bakterii probiotycznych możemy zaliczyć Lactobacillus, który jest jednym z najlepiej poznanych szczepów. Wiadomo, że hamuje on rozwój bakterii typu G+ i G-. Jest on szczególnie polecany małym dzieciom i niemowlętom. Ponadto pozytywnie wpływa na stan zębów oraz jemy ustnej. Co ciekawe, powstało nawet badanie naukowe, w którym udowodniono, że spożywanie tego typu bakterii w czasie ciąży, zmniejsza ryzyko wystąpienia AZS u dziecka. W celu zabezpieczenia dziecka przed chorobą AZS należy jeszcze przez 6 miesięcy od urodzenia stosować probiotyki.

Dobre probiotyki zawierają również bakterie o nazwie Bifidobacterium, które zapobiegają przed powstawaniem i namnażaniem bakterii chorobotwórczych. To właśnie te bakterie odpowiadają ze zwiększenie możliwości przyswajania składników mineralnych.

Dobierając probiotyk należy przyjrzeć się jego rozbudowanemu składowi, gdyż bakterie w nim występujące pracują najskuteczniej jako konglomerat. Istotne dla nas jest też stosowanie probiotyków „świeżych” – przechowywanie ich powoduje spadek ilości dobrych mikroorganizmów i zmiany w składzie preparatu, które mogą znacznie zmniejszyć skuteczność wyrobu.

Opcją jest również rozpatrzenie wcześniej wspomnianych zmian dietetycznych – większość z korzystnych bakterii znajdziemy w fermentowanych wyrobach mlecznych – twarogach, jogurtach i kefirach, jak też i w maślance ukwaszonej oraz w innych wyrobach otrzymywanych w drodze fermentacji mlekowej. Co ważne, razem z takim wyrobem spożywczym dostarczamy nie tylko korzystnych bakterii, ale też i materiału, który pozwoli im na szybki, początkowy rozwój w naszych jelitach. W przypadku farmaceutycznych preparatów probiotycznych powinny im towarzyszyć tzw. „prebiotyki” – czyli składniki pożywienia, które nie zostają przyswojone ani na etapie trawienia w żołądku, ani w jelicie cienkim. Prebiotykiem może być błonnik, którego włókna (np. celuloza, pektyny czy śluzy) nie poddają się działaniu enzymów trawiennych i ulegają fermentacji dopiero w jelitach, pozwalając na namnożenie się dobrej flory bakteryjnej. O ile w przypadku choroby stosowanie preparatów farmaceutycznych jest uzasadnione, o tyle w przypadku zdrowych ludzi korzystniejsze jest stosowanie poprawnej diety, a nie próby poprawienia stanu zdrowia tabletkami.

dr BARTŁOMIEJ KOŹNIEWSKI
Z-ca Dyrektora Działu Badawczo-Rozwojowego