Rozmowa z Bogdanem Szycem – Prezesem Zarządu JARS S.A.

Zmiana na stanowisku Prezesa Zarządu to ogromny zwrot w historii firmy. Po prawie 20-letnich, rodzinnych rządach, JARS S.A. został przejęty z początkiem 2021 r. przez GBA Group. Zaś kilka miesięcy później, Rada Nadzorcza zatwierdza Pana kandydaturę na stanowisko Prezesa Zarządu. Czym podyktowana była decyzja nowych właścicieli?

Polski rynek jest nadal bardzo atrakcyjny pod względem ekspansji biznesowej. A dla niemieckiej sieci laboratoriów badawczych, jaką jest GBA Group, to wręcz naturalny rynek do skalowania biznesu. GBA Group przejmując spółkę z rodzinnych rąk, zadbał o relacje z byłymi właścicielami. To nie było agresywne przejęcie. Wartości, jakie przyświecają polityce ekspansji GBA Group, to przede wszystkim dialog i współpraca oparta na modelu budowania długotrwałych relacji.

Oczywiście, moje pojawienie w firmie nie jest przypadkowe. W związku z celami, jakie stawia sobie GBA Group na polskim rynku, naturalną była decyzja nowych właścicieli, o zaangażowaniu do projektu managera z wieloletnim, branżowym doświadczeniem. Moja praktyczna wiedza z obszaru zarządzania zdobyta w konkurencyjnych firmach, to bez wątpienia wartość dodana dla całej organizacji. Na początku, jako Konsultant z ramienia Rady Nadzorczej, a następnie Prezes Zarządu, współpracuje z byłymi właścicielami w wybranych obszarach funkcjonowania firmy.

Czyli nowa funkcja to dla Pana nie lada wyzwanie? A może szansa, przed którą staje organizacja po raz pierwszy w swojej historii?

Szansa dla organizacji, a tym samym dla każdego pracownika z osobna. Także dla mnie. A jak szansa, to jednocześnie wyzwanie. Zdecydował profesjonalizm oraz bogate doświadczenie projektowe, które posiadam.

GBA Group zamierza bardzo mocno rozwijać się na polskim rynku, ciekawym z punktu widzenia niemieckiej sieci laboratoriów badawczych. Grupa wspiera i ceni kreatywne podejście. Podstawą długotrwałego sukcesu jest tworzenie przyszłościowych modeli biznesowych, które mogą być rozwijane organicznie, w tym w Polsce.

Każda zmiana w strukturach, tym bardziej tak kluczowa, z którą po raz pierwszy organizacja ma do czynienia, wprowadza nową percepcję. A zatem, jakie zmiany czekają JARS S.A. w najbliższym czasie?

Zmiana jest zasadnicza. Przede wszystkim GBA Group podtrzymuje swoją ambicję, aby stać się jednym z wiodących europejskich usługodawców w sektorze spożywczym, środowiskowym i farmaceutycznym. Odnosząc tą perspektywę do rynku polskiego, wzmocnione zostały nasze możliwości finansowe oraz techniczne we wszystkich aspektach funkcjonowania organizacji. Co niewątpliwie umożliwi nam nawiązanie współpracy z nowymi grupami klientów oraz nowymi rynkami.

GBA Group to niemiecka sieć, zrzeszająca w swoich strukturach 30 laboratoriów badawczych, przede wszystkim z Niemiec. Co to oznacza dla JARS S.A.?

Fakt, że staliśmy się częścią niemieckiej sieci laboratoriów badawczych, stwarza nową płaszczyznę do wymiany kompetencji. Z dnia na dzień uzyskaliśmy dostęp do międzynarodowego, branżowego środowiska, z którym stale wymieniamy się wiedzą. Ogromną zaletą rozbudowanej struktury i jej międzynarodowego charakteru jest znajomość rynku oraz rozumienie potrzeb klientów. Ta wartość dodana, czyni na wstępie naszą organizację, poważnym partnerem na rynku badań laboratoryjnych. Swoboda wymiany myśli i doświadczeń wewnątrz Grupy, to większa pewność dla klienta korzystającego z naszych usług. 

Grupa GBA motywuje i umożliwia naszemu kierownictwu samodzielny rozwój organizacji, aby w ten sposób elastycznie reagował na pojawiające się w Polsce możliwości. W ramach Grupy tworzymy centra kompetencji dla strategicznych przewag rynkowych.

Obszary działalności firmy to środowisko, przemysł spożywczy oraz kosmetyczny. Zakres bardzo szeroki, konkurencja zacna, rynek wymagający. Jakie przewagi są po Państwa stronie?

Punkt wejścia w branżę laboratoryjną jest bardzo wysoki, a rynek usług bardzo konkurencyjny. By wyprzedzać konkurencję, potrzebne jest stabilne zaplecze finansowe. By organizacja mogła się rozwijać, rozwiązywać problemy branży, być pierwszym wyborem klienta, musi inwestować. W infrastrukturę, sprzęt, pracowników, ich rozwój, kanały budowania relacji z klientem.

Stając się częścią GBA Group, otrzymaliśmy szansę, ale przede wszystkim narzędzia do dalszego, dynamicznego rozwoju firmy.

Jak wygląda przyszłość rynków, do których kierujecie Państwo swoją ofertę? Czy firma jest elastyczna i szybko przystosowuje się do nowych wymogów, oczekiwań rynku?

W dotychczasowej, prawie dwudziestoletniej historii, firma zawsze wykazywała elastyczne podejście, szybko dostosowując swoje działania do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej. Funkcjonowanie w strukturze GBA Group wzmacnia te działania. Wprowadzając chociażby dodatkową płaszczyznę odniesienia do innych rynków.

Z jakimi najważniejszymi problemami musi się zmagać firma na konkurencyjnym rynku laboratoryjnym?

Pytanie, czy powinniśmy skupiać się na rynku sensu stricte? A może powinniśmy raczej, skupić swoja uwagę na kliencie? Zdecydowanie ta druga opcja jest mi bliższa. Rynek był, jest i będzie konkurencyjny. Elementem wyróżniającym takie firmy jak nasza, jest budowanie doświadczenia klienta w sposób kompleksowy, a więc na każdym etapie procesu. Relacja z klientem to wartość firmy, która nie tylko pozwala jej na codzienne funkcjonowanie, ale przede wszystkim przyczynia się do jej rozwoju i tym samym bycia krok przed konkurencją. Doświadczenie, profesjonalizm oraz bogate know how GBA Group pozwala na budowanie długotrwałej relacji z klientem, zdobycie jego zaufania.

W tym celu, stale usprawniamy nasze procesy dostosowując zakres świadczonych usług do wymagań rynku. Wspieramy naszych klientów w spełnianiu wymagań wynikających ze zmieniających się przepisów prawa.

Nowa perspektywa to wynik podsumowania dotychczasowej działalności. Jaki przekaz wysyła Pan dzisiaj w rynek?

Dzięki konsolidacji z GBA Group staliśmy się częścią dużej, stabilnej, niemieckiej sieci laboratoriów. Grupa GBA konsekwentnie realizuje ambitne, ale jednocześnie realne cele poprzez strategicznie inteligentne i ambitne inicjatywy.

Dążymy do ponadprzeciętnego wzrostu, konkurując z największymi dostawcami usług laboratoryjnych. Prezentujemy w swoim działaniu przedsiębiorcze, elastyczne i pragmatyczne podejście do biznesu, które z naszego punktu widzenia jest istotnym czynnikiem wyróżniającym nas na rynku. 

Biorąc pod uwagę portfolio specjalizacji branżowych, jesteśmy bardzo atrakcyjnym partnerem dla obecnych i potencjalnych klientów. Otwartym na kolejne wyzwania biznesowe.

Materiał prasowy: JARS S.A.